Όταν οι Γάλλοι δανείζονταν τη λέξη commoditatem απ΄ τα Λατινικά, δε φανταζόταν ότι θα έφτανε μέσω της αντίπαλης αγγλικής γλώσσας να παίξει τόσο σημαντικό ρόλο στο Νέο Κόσμο -τον καθ’ αυτού χώρο του Marketing- και μάλιστα ότι θα γινόταν στην ουσία η αντίθετη λέξη του brand.

Ο όρος Commodities αναφέρεται σε εκείνα τα προιόντα (σήμερα και τις υπηρεσίες) που έρχονται να καλύψουν τις βασικές ανάγκες των καταναλωτών, χρηστών (π.χ. το αλάτι, η ζάχαρη, το πετρέλαιο, ο καφές, το σιτάρι κοκ).

Ε και; Όλα τα προιόντα αυτό δεν κάνουν; Ναι αυτό κάνουν, και μάλιστα το έκαναν για πάρα πολλά χρόνια μέσω ανταλλαγών π.χ. 1 κιλό καλαμπόκι για 2 κιλά σιτάρι και 3 λίτρα κρασί για ένα λίτρο λάδι κλπ κλπ.

Κάποια στιγμή όμως (κατά τα μέσα του προηγούμενου αιώνα) στις δυτικές κοινωνίες ικανοποιήθηκαν οι βασικές ανάγκες των καταναλωτών και τότε προέκυψαν …τα «Θέλω!!!». Και εκεί περάσαμε από τις γενικότητες και τα Commodities στις εξειδικεύσεις και τα… Brands!!!Με την ευμάρεια, τα προιόντα περίσσεψαν και με την εφεύρεση του χρήματος έγινε προσπάθεια στις συναλλαγές να καθοριστεί η «Αξία» του κάθε προιόντος.

Και τα Commodities συνδέθηκαν αυστηρά με την τιμή (προσφορά/ζήτηση) ενώ τα Brands μέσω της «διαφοροποίησής τους» φλέρταραν με την «Αξία» και την «Υπεραξία» και αφιερώθηκαν στην κάλυψη των «Θέλω»

Έννοιες κατά βάση υποκειμενικές μιας και ο κάθε καταναλωτής ζυγίζει και εκτιμά με διαφορετικά κριτήρια, γι αυτό και τα πολλά ….εισαγωγικά!!

Η μετάβαση έγινε κατευθείαν; Όχι όχι . Ο ενδιάμεσος σταθμός ήταν τα Trademarks (tradenames) μέχρι να φτάσουμε τα τελευταία χρόνια στα λατρεμένα brands που ακούνε στο όνομα Lovemarks!! Γι αυτό θα μιλήσουμε όμως στο κοντινό μέλλον…

Για το ιστορικό του γεγονότος θα πρέπει να σημειωθεί ότι τελικά οι Γάλλοι δεν προδώθηκαν απ΄τους Λατίνους αλλά από κάποιους κατοίκους στη Σκανδιναυία την εποχή των Βίκιγκς, οι οποίοι κι αυτοί δεν θα μπορούσαν να φανταστούν ότι η λέξη brandr που χρησιμοποιούσαν για να περιγράψουν τη διαδικασία της στάμπας (μέσω καυτού σίδερου) πάνω στα προιόντα τους, θα επιβίωνε τόσα χρόνια μετά (έστω και με μια μικρή αλλαγή)  και θα γνώριζε τέτοια ανταπόκριση απ΄το χώρο των επιχειρήσεων! !! Αλλά αυτά έχει η ζωή των …προιόντων!!!

CASE STUDY

Όταν η επιχείρηση Sugarillos απ΄τη Θεσσαλονίκη ζήτησε απ΄την Ομάδα της mousegraphics να τη βοηθήσει στο χτίσιμο ενός νέου brand, o ηγέτης της ομάδας Γρηγόρης Τσακνάκης δεν φανταζόταν ότι θα του ζητούνταν να διαφοροποιήσει ένα τόσο κοινό προιόν όσο η ….Ζάχαρη!!!

Τελικά όμως όταν υπάρχει η κατανόηση των «αναγκών» και των «θέλω» του καταναλωτικού κοινού, τότε έρχεται και η έμπνευση!!! Ακολουθώντας τις αρχές του SensoReality Branding κατάφερε μαζί με την ομάδα του να παρουσιάσει “Ένα Κουταλάκι Ζάχαρη” που σε παραπέμπει να μη το χρησιμοποιήσεις αλλά… να το κρατήσεις ως κάτι …συλλεκτικό!!!

27

Γιατί το branding αδιαφορεί για το γενικό, για το μέτριο και ενδιαφέρεται για το Ξεχωριστό με τη Διαχρονική Αξία!!!